Jongeren doen het op de bank, in het ov en op de wc…

Berichten versturen, oftewel messaging, beheerst het dagelijks leven van menig jongere. Aan de lopende band tweeten, posten, whatsappen en sms’en zij, voornamelijk met de mobiel. En het meest vanaf de bank (62%) of in het ov (44%), en 1 op de 7 jongeren gaat ook gerust door op de wc.

Jongeren gebruiken verschillende vormen van messaging voor verschillende mensen. Zo sms’en jongeren het meeste met hun ouders, met als doel het doorgeven van praktische berichten. Whatsappen is vooral een sociaal bindmiddel om contact te houden met hun vrienden (87%) en hun liefje (49%). Bijna een derde van de jongeren stuurt meer dan 30 whatsappjes per dag. Dit alles blijkt uit een onafhankelijk onderzoek* onder 760 jongeren van 16 tot en met 28 jaar in opdracht van mobiele provider Hi.

WhatsApp en Facebook zijn de koplopers onder de social en messaging media; sms en Twitter blijken minder populair. Op Facebook is wekelijks twee derde van de jongeren actief, terwijl via Twitter een derde van de jongeren wekelijks van zich laat horen. Een veel geliked, gedeeld, gepord, gerespect of geretweet bericht heeft een positief effect op jongeren. Zij geven in het onderzoek aan dat een populaire post

  1. meer zelfvertrouwen geeft 45%
  2. creativiteit weergeeft 35%
  3. een boost in het aanzien bij vrienden geeft 17%

Jongens (20%) denken vaker dat een goede post hun aanzien een boost geeft onder vrienden, vergeleken met meisjes (14%).

Hoewel de jaarcijfers van Facebook een teruggang laten zien in gebruikersaantallen onder jongeren, ten gunste van andere social en messaging media zoals Tumblr en Instagram, is Facebook nog steeds het populairst in het onderzoek van Hi.

Social media vs. messaging media
De verschillende social en messaging diensten hebben elk een andere functie. Zo is sms’en bij uitstek een manier om praktische boodschappen zoals ‘Ik kom iets later’ door te geven. Met ouders wordt het meest ge-sms’t, gevolgd door vrienden en hun vriend of vriendin. Facebook wordt met name gebruikt om berichten van anderen te lezen en om contact te houden met vrienden. Meisjes (42%) gebruiken Facebook vaker om berichten van anderen te lezen, vergeleken met jongens (34%).

Het Twitter-account – 47% van de jongeren heeft er een – wordt door de jongeren het minst gebruikt. Ruim 80% geeft aan zijn account eigenlijk nooit te gebruiken. Als ze het gebruiken is het om berichten van anderen te lezen (5%) of contact te hebben met vrienden (5%). Van de jongeren met een Hyves-account (31%) gebruikt bijna een kwart dit nooit. Een derde van de jongeren geeft aan Hyves met name te gebruiken om berichten van anderen te lezen (34%).

WhatsApp – 90% van de jongeren stuurt berichten via deze messaging app – is meer een sociaal bindmiddel. En wordt hoofdzakelijk gebruikt om contact te houden met vrienden. Het meeste ‘whatsappen’ jongeren met hun vrienden (87%), gevolgd door hun vriend/vriendin (49%), en op een verrassende derde plaats – boven collega’s en studiegenoten – staan broers en zussen (37%). WhatsApp-groepen zijn hot and happening; bijna 94% van de jongeren die op WhatsApp zitten, heeft een of meerdere actieve WhatsApp-groepen. Hierbij zijn de groepen met vrienden, familie en studiegenoten het populairst. De populariteit van WhatsApp blijkt ook uit de trend die Hi signaleert op Facebook, namelijk steeds meer jongeren die hun WhatsApp-gebruiksstatus delen met hun vrienden.

Ongeremd kunnen posten
Zonder rem berichten kunnen sturen is voor jongeren een noodzaak. Om dat zorgeloos te kunnen doen, biedt Hi onbeperkt tweeten, posten en whatsappen zonder extra kosten. Ook als de MB-bundel op is. Voor meer informatie: www.hi.nl

* Het onderzoek naar messaging onder jongeren is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch in februari 2013, onder 760 personen in de leeftijd van 16 tot 28 jaar.

Lees ook:1 op 3 Nederlanders wil via Facebook nieuwe vrienden maken
Lees ook:Facebook neemt WhatsApp over; zorgen om gegevens
Lees ook:Helft Nederlandse jeugd is Facebook-vrienden met ouders
Lees ook:Zzp’er communiceert via WhatsApp en SMS met opdrachtgever
Lees ook:Eén op de drie jongeren eenzaam

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>