Recensie – Evil Dead: lekker goor

Waarschuwing: deze recensie bevat spoilers.

Evil Dead is een remake van de horrorklassieker uit 1981. Een bekende gore film met veel bloed en verminkte lichamen. Een horrorfilm in een nieuw jasje. Zou het een succes zijn of hadden ze het bij de klassieker moeten laten? Blogger Danny Nomden heeft ‘m voor Jongerenblog bekeken.

Vijf vrienden gaan kamperen in een blokhut in het bos, om Mia (Jane Levy) te laten afkicken van haar drugsverslaving. Al gauw vindt één van de vrienden een oud boek waar mysterieuze oude teksten in staan. Wanneer deze teksten hardop worden voorgelezen, komen er demonische krachten vrij. Mia wordt door een onbekende identiteit aangevallen in het bos en hoewel ze dit tegen de anderen zegt, geloven zij haar niet. Volgens haar vrienden zijn het namelijk de afkickverschijnselen. Daar komen ze gauw op terug als blijkt dat de demon niet alleen bezit kan nemen van Mia, maar ook bezit kan nemen van de overige jongeren.

Eén voor één valt een jongere van de groep de andere jongeren aan. Het is zo absurd en ranzig, dat het soms neigt naar komische scènes. Een demon dat bloed kotst over één van de jongeren is daar een voorbeeld van. Je wordt door een oase van gorigheid gegooid en soms krimp je zelf van de pijn. Dit gebeurt vooral bij de scene waar een jongere zijn mond opensnijdt met een stuk glas. De film heeft een perfecte sfeer: druilerig en kil en het moge duidelijk zijn dat alle remmen zijn losgegooid in Evil Dead.

Overduidelijk is het dat regisseur Fede Alvarez dicht bij het originele verhaal wil blijven. Het volgt dezelfde verhaallijn maar dan letterlijk in een modern jasje. Liters bloed, meer afgehakte ledematen, veel mutilaties en enorm veel ranzigheid komt voor in deze film. Is het waardig voor een remake? Ja. Voor een typische horror is dit een perfecte comeback van de film uit 1981. Voor het verhaal kun je beter de film links laten liggen en ook het acteerwerk is zo nu en dan ook matig. De gestoorde, demonische Mia is echter wel geweldig om te zien op het scherm.

Evil Dead is een echte film voor horrorliefhebbers, maar niet aan te raden voor doetjes met een zwakke maag.

De film is 2 mei a.s. te zien in de Nederlandse bioscoop.

Tekst: Danny Nomden