Bekende actie in Fast & Furious 6

Waarschuwing: deze recensie bevat spoilers

Op 23 mei was Fast & Furious 6 al te zien in de bioscoop, nu komt ie ook al uit op DVD! Blogger Danny Nomden heeft de DVD bekeken en vertelt er wat meer over.

In Fast & Furious 6 zijn Vin Diesel en Paul Walker weer te zien als Dominic Toretto en Brian O’Conner en dit keer leven ze in luxe, na hun succesvolle overval in de film ‘Fast Five’. Ze zijn allemaal een eigen kant opgegaan: Brian O’Conner leeft samen met Mia en hun zoontje Jack, Dominic leeft samen met Elena, Han en Gisele zijn samen naar Hongkong gegaan en Roman en Tej leven in weelde.

Nadat een Russisch militair konvooi is gebombardeerd door voormalig soldaat Owen Shaw, roept agent Luke Hobbs (Dwayne Johnson) de hulp in van Dominic. Hobbs overtuigt Dominic doormiddel van een foto van Letty Ortiz (Michelle Rodriguez), zijn voormalige vriendin waarvan hij dacht dat ze dood was. Ze werkt nu echter met Shaw. Dominic doet mee, op één voorwaarde: ze krijgen Letty terug én al hun misdaden worden kwijtgescholden, waardoor ze weer terug kunnen naar de Verenigde Staten.

Dominic weet zijn crew op te trommelen en samen reizen ze af naar Londen, waar één van de crewleden van Shaw hun meebrengt naar Shaw’s onderduikadres. Al gauw blijkt het een val te zijn om Dominic’s team af te leiden, omdat ze elders een overval doen. Shaw weet te ontkomen, maar wordt vervolgens achtervolgd door Dominic’s team. Plots komt Letty om de hoek om Shaw te helpen en schiet daarbij Dominic neer.
Shaw begint informatie te vinden over Dominic’s team en leert al snel dat Letty de voormalige vriendin was van Dominic. Letty kent hem niet omdat ze aan geheugenverlies lijdt.

Dominic klopt aan bij een handlanger van Shaw en al gauw is duidelijk dat Shaw samenwerkt met Arturo Braga, een maffiabaas die in de gevangenis zit door Brian O’Conner. Via connecties gaat Brian terug naar de Verenigde Staten als een gevangene om Arturo Braga te ondervragen. Arturo vertelt Brian hoe Letty een bomexplosie heeft overleefd en hoe ze terecht is gekomen bij Shaw. Brian weet door zijn connecties weer uit de gevangenis te komen en terug te keren naar Londen, waar Dominic op dat moment een racewedstrijd aangaat met Letty.

Tej weet Shaw’s volgende doelwit te achterhalen; Shaw probeert een computer chip te stelen voor het zogenoemde ‘Nightshade’ apparaat. Dit apparaat kan de elektriciteit van een hele stad 24 uur lang uitschakelen. Het team van Dominic gaat eropaf en er ontstaat een geweld aan races, vuurgevechten en explosies. Letty komt bijna om het leven, maar Dominic weet haar net te redden. Ze weten Shaw en zijn groep op te pakken, maar dan komen ze voor een verrassing: Shaw heeft Mia ontvoerd. Noodgedwongen moeten ze Shaw en zijn groep loslaten maar Letty besluit om bij Dominic te blijven.

Dominic en zijn team weten de computer chip uiteindelijk te bemachtigen, waarbij Shaw en zijn teamleden omkomen. Er zijn niet alleen slachtoffers bij de vijand: Gisele offert zichzelf op om Han te redden.

Dominic’s team keren terug naar de Verenigde Staten om daar te horen dat ze van al hun daden zijn kwijtgescholden. Han besluit om terug te keren naar Tokio, waar hij vervolgens meedoet aan een illegale straatrace. Door een botsing ontploft de racewagen van Han, waardoor Han op slag dood is. De bestuurder van de andere auto loopt weg en belt Dominic: “Je kent me niet, maar je gaat me wel leren kennen…”

Zoals we inmiddels al wel gewend zijn van de Fast & Furious reeks, heeft ook dit deel weer volop actie. Met acteurs als Vin Diesel, Paul Walker, Michelle Rodriguez en Dwayne Johnson kun je zeker zijn van een goed staaltje acteerwerk. Fast & Furious 6 is net als alle andere films van de reeks: actie, geweld en humor maar geen ijzersterk verhaal. Het verhaal is vrij standaard maar het is leuk om te zien hoe ze elementen uit de voorgaande film(s) hebben verwerkt in deze film. Een echte liefhebber voor actie moet deze film gewoon gezien hebben.

DVD: Fast And The Furious 6 (+ Exclusieve Bonus Disc)
Blu-ray: Fast And The Furious 6 (Blu-ray)

Tekst: Danny Nomden