Flesje vullen in toilet vies; meer watertappunten op scholen

Wist je dat 77% van de scholieren graag een watertappunt op school heeft, dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van waterbedrijf Vitens. Een derde van de ondervraagden vindt het vies – en drinkt dus geen water – als ze voor het vullen van hun flesje naar het toilet moeten.

De helft van alle scholieren geeft dan ook aan dat zij meer water zouden drinken als een school dit op een wat aantrekkelijkere manier zou aanbieden op een prominente plek, bijvoorbeeld net als de frisdrankautomaten in de kantine of in de gang. De wens van de ouders en scholieren staat in schril contrast met de werkelijkheid. Maar 30 procent van de scholen heeft een waterkoeler of kraanwatertappunt in het schoolgebouw staan. Dat terwijl 94 procent van deze middelbare scholen wel een of meerdere frisdrankautomaten heeft staan.

Vitens probeert met de kraanwatertappunten op scholen bij te dragen aan een gezondere levensstijl van de scholieren. Overgewicht is een probleem bij scholieren. De verwachting is dat als de huidige groei zich voortzet, in 2015 15 tot 20% obees zal zijn. Deze alarmerende cijfers waren voor de waterbedrijven eerder al aanleiding om zich aan te sluiten bij het JOGG-initiatief (Jongeren Op Gezond Gewicht), een beweging voor een gezonde omgeving en een gezonde jeugd. Het komende jaar staat JOGG het in het teken van kraanwater.  

Lees ook:Ongezonde jeugd vaker met zichzelf in de knoop
Lees ook:Schoolkantine nog niet gezond genoeg
Lees ook:Kinderen strijden tegen overgewicht met Nicolette van Dam
Lees ook:Vijftien procent jongeren kampt met overgewicht
Lees ook:Europese tieners te dik

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>