Nederlandse jongeren willen een gelukkig gezinsleven

Geen flitsende carrière of veel geld, maar een gelukkig gezinsleven is de grootste ambitie van Nederlandse jongeren. Voor ruim de helft van de jongeren is dit momenteel dé droom voor de toekomst. Terwijl ze over dit toekomstbeeld dromen, zijn jongeren zeker tevreden over hun huidige situatie. Gemiddeld waarderen zij hun leven met een 7,6. Coca-Cola, die het onderzoek onder 618 Nederlandse jongeren tussen de 12 en 29 jaar liet uitvoeren, vertaalt deze positieve kijk op het leven naar de campagne ‘Reasons to Believe’.

Nederlandse jongeren geven hun leven dus een dikke voldoende. Hoewel ruim acht op de tien vindt dat je zelf het meeste invloed hebt op je eigen geluk, spelen ook vrienden en familie hierin een belangrijke rol. De meeste jongeren (45 procent) geven namelijk aan het gelukkigst te zijn als zij tijd doorbrengen met vrienden of familie.

Plezier gaat voor succes
Na een gelukkig gezinsleven, dromen Nederlandse jongeren het meest van een leuke baan. Plezier blijkt op dit gebied een stuk belangrijker dan succes. Slechts 22 procent kiest voor een succesvolle carrière, terwijl 49 procent gaat voor een plezierige baan. Verder kiest maar 12 procent voor rijkdom en slechts 3 procent droomt van een carrière als BN-er.

‘Trendwatcher des vaderlands’ Adjiedj Bakas herkent deze tendens onder jongeren: “In tijden waarin het economisch minder gaat, wordt juist het leven thuis belangrijker. Jongeren hechten minder waarde aan materiele zaken, maar zoeken het geluk bij familie en vrienden. Dit heeft ook te maken met Nederlandse nuchterheid. Onze jongeren weten dat niet iedereen ‘rijk en beroemd’ kan worden, en dat ‘er voor elkaar zijn’ de beste garantie is op geluk in je leven. Hoe dan ook is de afweging tussen het matigen van ambities en verwachtingen enerzijds en geluk anderzijds een hele belangrijke trend de komende jaren.”

Moeder is grootste inspiratiebron
Dat jongeren een gelukkig gezinsleven belangrijk vinden, blijkt ook uit het feit dat moeders worden gezien als de grootste inspiratiebron. Jongeren zien niet een bekende zanger of sporter als hun grootste voorbeeld, maar zoeken het dichter bij huis; 40 procent ziet hun moeder als hun grootste inspiratiebron. Zij wordt op de voet gevolgd door de vader (34 procent). Eén op de vijf wordt geïnspireerd door een bekend publiek persoon. Ook als het aankomt op het bespreken van persoonlijke zaken is ‘mama’ de grootste held. Ruim zes op de tien voelt zich bij haar het meest op zijn gemak, gevolgd door een vriend(in) en daarna de partner.

Kleine geluksmomenten
Geluk zit in een klein hoekje. Maar liefst 72 procent van de jongeren zegt geluk vooral te zoeken in kleine dingen. Zo krijgen de meeste jongeren een gelukkig gevoel door tijd door te brengen met de mensen van wie ze houden. Op nummer twee staat het krijgen van een compliment en op de derde plaats het behalen van goede resultaten op school of werk.

In het geval van een dipje doet het luisteren naar muziek wonderen, maar liefst 43 procent zet muziek op om zichzelf op te vrolijken. Jongeren worden niet alleen gelukkig van de mensen uit hun omgeving, maar maken zich ook het meest druk over anderen. In plaats van kleding of uiterlijk, maken de meeste jongeren zich druk over asociaal gedrag van andere mensen.

Lees ook:Nederlandse single grootste kans op Duitse vakantieliefde
Lees ook:Jongeren trekken eerder aan de psychische bel
Lees ook:Het drink- en rookgedrag van Europese jongeren
Lees ook:Een op tien jongeren gepest op internet
Lees ook:Deel jongeren heeft geen probleem met zwart werken

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>