Veel jongeren stressen over school- of studiezaken

‘Huiswerk, proefwerken, examens, de dagelijkse schoolsleur, slaaptekort, de druk van het sociale leven en de kijk op je toekomst. Echt alles wat je doet is belangrijk. Dat betekent dat alles ook echt goed moet zijn anders is er een kans dat je het niet haalt. Dit zorgt bij mij voor erg veel stress.’ Uit onderzoek van EenVandaag samen met jongerenkrant 7Days blijkt dat zes op de tien ondervraagde jongeren (60%) wekelijks één of meerdere keren stress hebben over school- of studiezaken. In totaal deden 2.400 jongeren mee aan het onderzoek.

De definitie van stress zoals gebruikt in het onderzoek is een bepaalde spanning die je in je lichaam voelt omdat je de situatie niet aankan of teveel van je vraagt. Naast stress over school- en studiezaken geeft één op de drie deelnemers (30%) aan wekelijks stress te hebben over hun sociale leven en bijna een kwart (23%) over zaken die zich afspelen in het gezin. De vraag is of social media ook voor stress zorgen: slechts één op de tien (9%) deelnemers zegt hier wekelijks stress van te ondervinden. Wel geeft ruim een derde (34%) aan dat hun leven een stuk relaxter zou zijn zonder social media.

Prestatiemaatschappij
Eén van de oorzaken van stress is de prestatiedruk die veel jongeren voelen: driekwart (78%) van de deelnemers ervaart deze als hoog. ‘Doordat je in deze maatschappij hoger op moet komen moet je blijven presteren. Succesvol zijn, een hoge opleiding, een goed sociaal leven, weten wat je wilt etc. Tevens mag je nooit falen. Hierdoor is de prestatiedruk erg hoog,’ aldus een deelnemer. Deels wordt de prestatiedruk volgens de deelnemers door ouders en hun omgeving gecreëerd; voor een deel geven de jongeren aan dat ze die zichzelf opleggen. Zo heeft de helft (52%) van de ondervraagde scholieren het gevoel dat ze naast hun opleiding al aan hun CV moeten werken.

Slapeloosheid en opgebrand zijn
Stress blijft niet altijd zonder gevolgen: veel jongeren melden lichamelijke klachten als hoofdpijn en buikpijn of slapeloosheid. Ze voelen zich onrustig en kennen weinig momenten van echte ontspanning. ‘Lichamelijk doet het veel, soms hoofdpijn, ik ben chagrijnig, moe en kan niet slapen. Het is non-stop aan veel aan dingen denken.’

Opvallend is dat stress al vroeg begint: tweederde van de ondervraagde scholieren (66%) geeft aan wekelijks stress te ervaren over schoolzaken. Deadlines, te veel toetsen en praktijkopdrachten worden vaak genoemd. De helft (46%) van de ondervraagde scholieren die deelnamen aan het onderzoek geeft aan wel eens thuisgebleven te zijn van school omdat ze het gevoel hadden oververmoeid of opgebrand te zijn.

Burn-out
In sommige gevallen houdt de stress zolang aan dat jongeren thuis komen te zitten met een burn-out. In EenVandaag vanavond vertelt een jongere die deelnam aan het onderzoek en een burn-out heeft haar verhaal. Verder komt een docent aan het woord die mindfulness lessen geeft aan zijn leerlingen omdat hij ervaart dat ze veel stressen.

Het 1V Jongerenpanel, onderdeel van EenVandaag, bestaat uit ruim 8.000 jongeren van 12 tot en met 24 jaar. Aan dit online onderzoek, gehouden op van 20 mei tot en met 5 juni 2014, deden 2.415 jongeren mee. Hiervan zijn er 949 scholier en 1.279 student. De uitslag is na weging representatief voor drie variabelen, namelijk leeftijd, geslacht en spreiding over het land. Meer uitslagen van dit onderzoek vind je op www.1vjongerenpanel.nl.

Lees ook:Leraren doen te weinig aan pesten, ook bij Tim Ribberink
Lees ook:Hotpants aan in de les moet kunnen
Lees ook:Driekwart jongeren wil later kinderen
Lees ook:Blijven zitten op middelbare school is waardevol
Lees ook:Jongeren voor verplicht lesprogramma over drugs en alcohol

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>