Scholieren willen digitaler onderwijs; leraren niet bekwaam

Ruim de helft van de scholieren (53%) wil dat er meer digitale middelen worden ingezet in de les. Dit blijkt uit onderzoek van het 1V Jongerenpanel van EenVandaag onder 1.122 scholieren. Volgens ruim vier op de tien leerlingen (43%) zijn leraren over het algemeen niet ICT-bekwaam, omdat ze niet goed weten hoe bijvoorbeeld een digitaal schoolbord of een iPad werkt.

Een leerling: “Ik heb de indruk dat scholen 10 tot 20 jaar achterlopen op ICT-gebied.”  Zo geven scholieren aan dat er in vrijwel alle klaslokalen digitale schoolborden staan, maar volgens 58% van de leerlingen benutten docenten de mogelijkheden hiervan te weinig. Ook social media worden nog nauwelijks ingezet voor het vak. Van de leerlingen die wel ervaring hebben met docenten die Twitter of Facebook inzetten voor het vak, vindt een meerderheid dit een nuttige aanvulling op de les.

Leraar moet goed uitleggen en humor hebben
Volgens scholieren is een docent vooral een goede leraar als hij de stof goed uit kan leggen (72%), humor in de lessen brengt (49%) en enthousiasme uitstraalt (48%). Vandaag start het ‘International Summit on the Teaching Profession’ in Amsterdam, dé internationale onderwijstop waar 20 ministers van Onderwijs en 150 internationale docenten bij elkaar komen om onder andere te praten over de kwaliteit van leraren.

Volgens de leerlingen kunnen Nederlandse docenten over het algemeen goed orde houden in de les; toch geeft driekwart (74%) van de scholieren aan één tot drie leraren te hebben die dit echt niet kunnen. Daarnaast zeggen vier op de tien leerlingen (40%) dat weinig leraren ze actief betrekken bij de les.

Je best doen voor de leraar
Driekwart (77%) van de leerlingen geeft aan dat de docent grotendeels bepaalt of ze het vak echt leuk vinden. Ook of ze hun best doen voor een vak hangt bij de helft (52%) grotendeels af van de leraar.

In EenVandaag reageert minister Bussemaker vanavond op de uitslagen van dit onderzoek, waarbij ze onder meer aangeeft extra in te gaan zetten op ‘topleraren’. Ook bespreekt Gijs Rademaker de resultaten met een Finse, Amerikaanse en Nederlandse leraar.

Over dit onderzoek
Het 1V Jongerenpanel, onderdeel van EenVandaag, bestaat uit meer dan 8.000 jongeren van 12 tot en met 24 jaar. Aan dit online onderzoek, gehouden van 6 tot 12 maart 2013, deden 1.122 scholieren mee. De uitslag is na weging representatief voor drie variabelen, namelijk leeftijd, geslacht en spreiding over het land.

Lees ook:PvdA wil ict-bekwaamheid leraar vastleggen in de wet
Lees ook:Leraren doen te weinig aan pesten, ook bij Tim Ribberink
Lees ook:Klassen op middelbare scholen te groot
Lees ook:Leraren ook slachtoffer van online pesten
Lees ook:Schoolkantine nog niet gezond genoeg

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>