Leerling met dyscalculie krijgt geen goede formulekaart op eindexamen

Afgelopen maandag 13 mei gingen de eindexamens van start. Een spannende periode voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Helemaal voor leerlingen met een beperking die een aanpassing nodig hebben. Krijgen zij deze aanpassing ook op het eindexamen? Vandaag oordeelt het College voor de Rechten van de Mens dat Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Hoogeveen een leerling met een rekenstoornis (dyscalculie) discrimineert, omdat hij tijdens het eindexamen wiskunde niet de juiste formulekaart mag gebruiken.

De leerling gebruikt sinds de tweede klas vmbo formulekaarten bij wiskunde vanwege zijn rekenstoornis. De school vraagt het College voor Examens (CvE) toestemming om ook tijdens het eindexamen een formulekaart te gebruiken. Deze aanvraag weigert het CvE. Daarop doet de school opnieuw een aanvraag. Vervolgens staat het CvE een uitgeklede versie van de formulekaart toe. Maar deze kaart is niet helemaal geschikt voor de leerling.

Recht op een aanpassing
Leerlingen met een beperking hebben recht op een aanpassing voor de opleiding die zij volgen. Dit geldt ook voor het eindexamen. De school moet onderzoeken wat een geschikte aanpassing is. Het College voor de Rechten van de Mens ziet het dilemma van de school die zich gebonden acht aan het oordeel van het CvE, maar oordeelt dat het gebruik van formulekaarten bij het vak wiskunde een geschikte aanpassing is voor de leerling. Als de school deze aanpassing niet toestaat bij het eindexamen, discrimineert de school de leerling vanwege zijn beperking.

De aandacht van Kamerleden, belangenorganisaties en het College voor de Rechten van de Mens voor het onderwerp heeft er mede toe geleid dat het beleid rond formulekaarten is aangepast. Waar in het verleden formulekaarten nooit werden toegestaan, bekijkt het CvE nu iedere aanvraag en keurt deze wel of niet goed. Het College voor de Rechten van de Mens ziet dit als een positieve ontwikkeling, maar stelt vast dat in dit geval de door het CvE toegestane formulekaart te beperkt is.

Een aanpassing voor een leerling met een beperking vereist altijd maatwerk. Ook als het gaat om een aanpassing voor het eindexamen. Het College voor de Rechten van de Mens roept scholen en het College voor Examens dan ook op om samen tot een gepaste oplossing te komen voor de leerling waar het om gaat.

Het volledige oordeel (2013-61) en de samenvatting staan op de website van het College voor de Rechten van de Mens: www.mensenrechten.nl.

Lees ook:Examen opnieuw door stroomstoring
Lees ook:Leerlingen Da Vinci College Roosendaal onwel door lucht
Lees ook:Scholieren bewust van nieuwe aangescherpte exameneisen
Lees ook:School weert televisie kijkende leerling!
Lees ook:Leerling Friesland College Leeuwarden zwaar gewond

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>