Jongeren dromen van een DJ-bestaan

Voor veel Nederlandse jongeren (70%) is muziek een uitlaatklep. 30 procent geeft aan bijna altijd naar muziek te luisteren. Met name dancemuziek, Nederlands grootste export product op muziekgebied, is hierbij favoriet. In de jaarlijkse DJ MAG top 100, de wereldwijde ranglijst van de beste DJ’s ter wereld, vinden we twintig Nederlandse namen. Daar zijn jongeren trots op; 62 procent vindt dat de beste DJ’s uit Nederland komen. Ook dromen veel jongeren ervan om zelf achter de draaitafel te staan, zo geeft 28 procent van de mannen aan graag een wereldberoemde DJ te zijn. Dat en meer blijkt uit een onderzoek van Pepsi onder Nederlandse jongeren, ter gelegenheid van de introductie van de Pepsi Remix Machine.

Hoewel Nederlandse jongeren erg zelfverzekerd zijn in het uitgaanscircuit – 13 procent vindt zichzelf het coolst van de club – wordt er opgekeken naar de DJ: 19 procent vindt de DJ het coolst in een club. Veel jongeren dromen er dan ook van om een bekende DJ te zijn. ‘Bekende DJ’ staat bij de mannen op de vierde plaats van favoriete beroepen. Bij vrouwen valt DJ zijn net buiten de top vijf, zij verkiezen onder andere zakenvrouw en zangeres boven een DJ-bestaan. Het leukste aan DJ zijn, lijkt de jongeren het bezig zijn met je passie (64%), reizen (49%) en muziek maken (39%). Maar ook het vele geld dat er wordt verdiend, klinkt veel jongeren als muziek in de oren (28%). Groupies mogen overigens thuisblijven. Slechts 3 procent van de jongeren geeft aan het leuk te vinden om groupies te hebben.

Ruim een derde van de jongeren (38%) geeft aan het leuk te vinden om een track te remixen, maar laat tevens weten dat dit hen moeilijk lijkt (26%). Om jongeren een podium te bieden en hen op een toegankelijke wijze een kijkje in de keuken van de muziekwereld te geven, lanceert Pepsi vandaag de Remix Machine. Met deze tool kan de nieuwe track ‘Let’s Go’ van DJ en topproducer Calvin feat. Ne-Yo geremixt worden. Calvin Harris is onder meer bekend van de tracks We found love met Rihanna en Feel so Close. “Muziek zit in Pepsi’s DNA, we werken al jaren samen met grote artiesten”, vertelt Kim Potters, marketing manager beverages van PepsiCo Nederland. Met de Remix Machine wil Pepsi jongeren stimuleren om hun talent in muziek te ontdekken en te ontplooien. Degene met de beste remix wint een zesdaagse partytrip naar Ibiza en zal daar Calvin Harris persoonlijk ontmoeten!”, aldus Potters.

Eén op de vijf mannen heeft weleens achter een draaitafel gestaan, tegenover één op de tien vrouwen (9%). Hoewel mannen vaker achter een draaitafel staan dan vrouwen, denken vrouwen minder hulp nodig te hebben bij het maken van een goede remix (22% tegenover 31% van de mannen). Bijna één op de drie mannen (28%) vindt mannelijke DJ’s beter dan vrouwelijke DJ’s, slechts 16 procent van de vrouwen is het daarmee eens. Vrouwen vinden een DJ aantrekkelijker dan iemand die geen DJ is (7%), mannen merken die aantrekkingskracht minder (4%).

Met namen als DJ Tiësto, Armin van Buuren en Ferry Corsten is Nederland goed vertegenwoordigd in het internationale dancecircuit. De populariteit van dance muziek blijkt wel uit de bezoekcijfers van grote festivals als Sziget, Dance Valley en Mysteryland. Jongeren bezoeken een dergelijk festival om de goede sfeer die er heerst (69%) en om even helemaal los te gaan (24%). Toch is de muziek voor het grootste deel van de jongeren het belangrijkst op een festival: bijna driekwart (74%) van hen komt af op de artiesten die er optreden.

Lees ook:Gigi Ravelli: onverzorgd haar = geen seks!
Lees ook:Twintig procent mannen scheert oksels en schaamstreek glad
Lees ook:Smartphonegebruik jonge gebruikers minder ingeburgerd
Lees ook:Jongeren wantrouwen bankieren via mobiel
Lees ook:Wat weten mannen van cupmaten?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>