Crisis tempert verwachtingen jongeren over arbeidsmarkt

De voortdurende economische onzekerheid heeft een onmiskenbaar temperend effect op de verwachtingen die jongeren hebben van werk en carrière. Dat blijkt uit de nieuwste publicatie van ManpowerGroup: Jong talent; nieuw realisme op de arbeidsmarkt.

Het representatieve onderzoek onder 1.240 jongeren tussen 18 en 25 jaar wijst uit dat 46% denkt dat de crisis aanhoudt, 45% vermoedt dat de werkloosheid toe zal nemen, 39% meent dat carrière maken moeilijker wordt en 41% geeft aan dat het vinden van een passende baan lastiger zal zijn. De vergrijzing helpt jongeren daarbij niet, zo gelooft 65%. De algemene conclusie van het zogenoemde M/Powerbook is dan ook dat het optimisme van een paar jaar geleden plaats heeft gemaakt voor realisme en pragmatisme.

“In 2010 publiceerden wij ook een onderzoek over jongeren en werk: De Grenzeloze Generatie op de arbeidsmarkt,” aldus Haiko van der Pol, woordvoerder van ManpowerGroup. “Daarin stelden we al dat werkgevers, vanwege de onvermijdelijke krapte op de arbeidsmarkt, er goed aan doen zich te verdiepen in de kenmerken en motieven van de jongste generatie, hun toekomstige werknemers. Jongeren waren toen heel zelfverzekerd en onbevangen. Ze rekenden op veel vrijheid en zelfstandigheid. Intussen is Nederland in een economische crisis beland. Nieuw onderzoek naar de verwachtingen van jongeren leek ons daarom relevant.”

De jongeren die nu hun eerste stappen op de arbeidsmarkt zetten, zijn zeker geen jobhoppers. Een ruime meerderheid (57%) verwacht tot het 40e levensjaar maximaal drie werkgevers te hebben. “Veel jongeren willen het liefst langere tijd bij dezelfde organisatie werken en binnen dat bedrijf doorgroeien. Een op de drie jongeren (32%) noemt dat zelfs als voornaamste kenmerk van een ideale carrière, ”aldus Van der Pol.

Crisis of niet, jongeren hechten nog altijd meer belang aan de zachte baankenmerken dan aan de harde. Zo staat een goede werksfeer op de eerste plaats (53%), gevolgd door leuke collega’s (46%) en een eerlijk salaris (42%). Een hoog salaris wordt door slechts 21,3% van de jongeren als zwaarwegend beschouwd. Duidelijk minder belangrijk geworden zijn de ‘idealistische’ baankenmerken: parttime werken, het maatschappelijk nut van het bedrijf en het algemene imago van de organisatie.

In het nieuwe M/Powerbook beschrijft ManpowerGroup ook hoe jongeren zich op de arbeidsmarkt oriënteren. Vier op de vijf jongeren noemt het web als eerste bron. Daarna volgen de krant (55%), het eigen netwerk (52%) en het uitzendbureau (51%). Opmerkelijk: de helft van de jongeren (51%) denkt daarbij niet vanuit het aanbod aan vacatures. Zij bedenken wat voor werk ze graag willen doen en benaderen werkgevers die passen bij hun ideeën en ambities. Dat internet voor jongeren die op zoek zijn naar werk hét kanaal bij uitstek is, wekt nauwelijks verbazing. Wel opvallend is dat social media daarvoor nog weinig door hen worden ingezet. Slechts 19% van de jongeren geeft aan een mooi profiel op LinkedIn, Facebook en/of Hyves gezet te hebben met het oog op een baan. Hoger opgeleiden zijn daarin trouwens actiever dan lager en middelbaar opgeleiden. Die laatste kijken juist weer wat vaker in de krant.

Jongeren verwachten dat hun leidinggevenden vooral inzet waarderen, coachen en duidelijk vertellen wat ze verwachten. Daarbij is autoriteit ‘in’, maar autoritair is ‘uit’. Duidelijkheid scoort veel hoger dan bijvoorbeeld humor, vrijheid of begrip voor wat er in het leven van jongeren belangrijk is. Van voorkeursbehandelingen zijn jongeren niet gediend. 58% van de mannen en 41% van de vrouwen keurt dergelijk gedrag af. De leeftijd van de baas speelt nauwelijks of geen rol.

Lees ook:Ondanks crisis neemt reisbereidheid af voor baan
Lees ook:Jong, werkloos en amper kans op een baan
Lees ook:Wajongers dupe van bezuinigingen op jobcoaching?
Lees ook:Werkzoekenden reizen verder voor baan
Lees ook:Minder jongeren werken

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>