Jongeren liever jaar geen seks dan leven zonder muziek

Liever een jaar lang geen seks, dan leven zonder muziek. Daar kiest 43% van de jongeren voor. Ruim de helft van de jongeren geeft met liefde een jaar van zijn leven op als hij daarvoor een levenlang naar muziek kan luisteren. Kortom, muziek is voor jongeren van levensbelang, zo blijkt uit onderzoek van Hi.

Dagelijks luisteren zij ruim 4 uur naar muziek on demand (dus exclusief muziek die zij luisteren via radio en tv). Daarvan luisteren zij 1,2 uur onderweg. De mobiele telefoon wint aan populariteit als luisterinstrument voor onderweg: bijna 40% van de jongeren vindt dat de mp3-speler of iPod de kast in kan om vervangen te worden door hun mobiel.

De voordelen van muziek luisteren op de mobiele telefoon liggen voor de hand; een mobiel heb je altijd bij je (74%) en het is prettig dat je niet meer twee apparaten hoeft mee te nemen (56%). Jongeren vinden het belangrijk altijd en overal hun favoriete muziek bij zich te hebben. Onderweg wordt op de mobiel hoofdzakelijk geluisterd naar zelf gedownloade afspeellijsten. Verder laat het onderzoek ook zien dat (betaalde) muziekdiensten zoals Spotify op de mobiel terrein winnen.

Betalen voor mobiele muziek
Hoewel jongeren betaalde muziekdiensten nog vaak te duur vinden, gebruikt toch al 27% van de ondervraagden iTunes en 18% Spotify. Onderweg maakt 12% gebruik van iTunes als bron van de muziek en 10% Spotify. Oudere jongeren (21-25 jaar) kiezen vaker voor betaalde muziekdiensten op de mobiele telefoon dan 16- tot 20-jarigen.

Onder bepaalde voorwaarden willen jongeren best wel overwegen voor muziek te betalen. Zo geeft 19% aan dat ze een betaalde muziekdienst zouden overwegen als het deel uit zou maken van hun mobiele-telefoonabonnement. Juist aan die behoefte komt Hi tegemoet. Om een wereld aan muziek op heel toegankelijke wijze dicht bij jongeren te brengen, biedt Hi per 1 oktober binnen het bestaande Hi Messaging XL-abonnement gratis Spotify Premium aan, t.w.v. € 10,- per maand. De abonnementsprijs blijft ondanks deze toevoeging ongewijzigd. Bestaande Hi Messaging XL-klanten kunnen vanaf 1 november aanstaande Spotify Premium activeren via hun persoonlijke Mijn Hi omgeving.

Het Mobiele Muziekbelevingsonderzoek is uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau in september 2012 onder 779 personen in de leeftijd van 16 -25 jaar.

Lees ook:Jongeren grootste groep gebruikers mobiele apparaten
Lees ook:Mobiel internet belangrijk voor jongeren
Lees ook:Klassieke muziek luisteren: meer zin in alcohol
Lees ook:Jongeren doen het op de bank, in het ov en op de wc…
Lees ook:Mobiel internet niets voor tienermeiden

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>