NL’ers houden van onbekende locaties en spontane vakanties

Nederlanders baseren hun keuze voor vakantiebestemming op totale kosten, weersvoorspellingen en de locatie en dan het liefst een onbekende. Dit blijkt uit de resultaten van het jaarlijkse ‘Life’s a beach 2013’- onderzoek van Expedia.com. Het onderzoek is een analyse van het gedrag en voorkeuren betreffende strandvakanties onder reizigers in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa, Azië en Australië. Internationaal onderzoeksbureau Harris Interactive voerde het online onderzoek uit onder 8.606 consumenten in 24 landen.

De totale kosten van een vakantie is het belangrijkste criterium voor de keuze voor de eindbestemming van Nederlanders. Zestig procent neemt dit mee bij de overweging. Ook houden Nederlanders de weersvoorspelling goed in de gaten. Zesenveertig procent praat niet alleen over het weer, maar geeft ook aan dat dit doorslaggevend kan zijn bij de bestemmingskeuze.

Nederlander gaat voor het onbekende
Een ander criterium voor de Nederlander is de bekendheid met de locatie. Een vierde van de Nederlanders gaat alleen naar een locatie waar ze nog nooit eerder is geweest. Voor veel reizigers wereldwijd is het juist belangrijk dat ze naar een plek toe gaan die ze al kennen. Wereldwijd gezien houdt meer dan een derde (34 procent) daar rekening mee wanneer ze een bestemming uitkiezen en gaan voor safe. Slechts 11 procent van de Nederlanders gaat wel voor een bekende locatie. Wij zijn daarmee een stuk avontuurlijker en gaan graag naar het onbekende in vergelijking met de rest van de wereld. Dit wordt nog eens bevestigd door het feit dat meer dan een derde van de vakantiegangers wereldwijd meestal of altijd terugkeert naar hetzelfde strand. Nederland is daarbij een uitzondering, aangezien slechts 17 procent zijn of haar vakantie op dezelfde locatie plant.

Spontane vakanties
Dat het avontuurlijke in ons zit, blijkt ook uit het feit dat we graag voor spontane vakanties gaan. Wereldwijd staat Nederland in de top drie van landen die hun vakantie dichtbij huis korter dan één week van tevoren plant. De Zweden voeren de boventoon, gevolgd door de Denen met respectievelijk 32 procent en 27 procent. Vierentwintig procent van de Nederlanders legt een vakantie in eigen land een week van te voren vast. Wanneer we naar het buitenland gaan, regelen we dit ook vrij kort voor tijd, namelijk korter dan een half jaar van te voren. Achtenzestig procent van de Nederlanders plant hun vakantie binnen zes maanden. Wereldwijd gezien plannen reizigers hun vakantie iets eerder, 44 procent van de vakantiegangers wereldwijd zorgt er namelijk voor dat alles minstens een half jaar van te voren in kannen en kruiken is.

Persoonlijke aanbevelingen
Wereldwijd gezien hebben persoonlijke aanbevelingen de grootste invloed wanneer vakantiegangers een keuze maken voor hun strandbestemming. Ook in Nederland scoren persoonlijke tips hoog met 40 procent. Gevolgd door reviews van andere reizigers en op de derde plek komen de last minute deals. Reismagazines en tv programma’s hebben de minste invloed op de keuze van de bestemming van Nederlanders met slechts 9 procent.

Lees ook:Jongeren gaan vaker op pad en geven meer geld uit
Lees ook:Bijna 90 procent spaart hele vakantiebudget vooraf
Lees ook:Nederlanders kijken mensen; bang voor diefstal op strand
Lees ook:Reiservaringen maken veel indruk bij eerste date
Lees ook:Werkantie: werken op vakantie, vrije tijd tijdens werktrip

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>