Jonge automobilisten worden zwaar gestraft door verzekeraars

rijden autoJongeren worden onredelijk zwaar getroffen door zeer hoge verzekeringspremies. Beginnende automobilisten tot 24 jaar hebben moeite om hun auto voor een redelijke prijs verzekerd te krijgen. Ze hebben nog geen schadevrije jaren opgebouwd en verzekeraars lijken met een onredelijk hoge premiestelling deze groep verzekerden weg te jagen. Deze groep veroorzaakt meer schade in vergelijking met oudere bestuurders. Hierdoor is een hogere premie voor deze groep goed te verklaren, maar de omvang van het verschil niet. Verzekeringvergelijk.nl heeft onderzoek verricht onder 10 grote verzekeraars. Daaruit blijkt onder meer dat jongeren 2 tot 2,5 keer zoveel premie betalen.

Jongeren worden onredelijk zwaar getroffen door zeer hoge verzekeringspremies. Jonge beginnende automobilisten tot 24 jaar hebben moeite om hun auto voor een redelijke prijs verzekerd te krijgen. Ze hebben nog geen schadevrije jaren opgebouwd en verzekeraars lijken met een onredelijk hoge premiestelling deze groep verzekerden weg te jagen. Deze groep veroorzaakt meer schade in vergelijking met oudere bestuurders. Hierdoor is een hogere premie voor deze groep goed te verklaren, maar de omvang van het verschil niet. Verzekeringvergelijk.nl heeft onderzoek verricht onder 10 grote verzekeraars. Daaruit blijkt onder andere dat jongeren 2 tot 2,5 keer zoveel premie betalen.

Om de verschillen in WA premies inzichtelijk te maken is onderzocht wat een jongere automobilist (tot 24 jaar) betaalt voor een autoverzekering en wat het zou kosten om dezelfde auto te verzekeren op naam van één van de ouders zonder schadevrije jaren. De geteste middenklasse auto’s komen op een premie tussen €82 en €100 voor de jonge bestuurders. In het geval één van de ouders de auto op naam krijgt, bedraagt de premie gemiddeld €37 tot €55. De jongere betaalt dus 2 tot 2,5 keer zoveel premie. Als de regelmatige bestuurder van een auto de zoon of dochter is, moet in de premiestelling rekening worden gehouden met de gegevens van de zoon of dochter. In de praktijk zetten ouders de auto vaak op naam en vermelden hun kind niet als regelmatige bestuurder. Dit is niet toegestaan, maar moeilijk te controleren.

De onderlinge verschillen tussen verzekeraars zijn groot, maar sommige aanbieders van autoverzekeringen spannen de kroon. Van de tien onderzochte verzekeraars schieten Kruidvat en Klaverblad er negatief uit.

De volgende autotypes zijn gebruikt bij de voorbeeldberekening:
BMW 316i uit 2002
VW Golf 1.9 uit 2004

Voor de berekening is uitgegaan van een persoon van 19 jaar oud. Bij de goedkoopste verzekeraar bedraagt de premie voor een WA verzekering:
Voor de BMW 316: €92 per maand
Voor de VW Golf: €80 per maand

Voor de BMW bedraagt de premie voor de jonge bestuurder bij Kruidvat € 398,76 per maand. Over één jaar gerekend wordt er dus een premie betaald van: €398,76 x 12 = €4.785,12. Voor dit bedrag kan er een BMW 316i uit 2003 aangeschaft worden. Bij Klaverblad kost deze verzekering iets minder, namelijk €343,18 per maand. De premie van Kruidvat is 4,3 keer hoger dan de premie van de goedkoopste verzekeraar.

Voor de VW Golf zijn de premies minder schokkend, maar nog steeds groot. De Kruidvat vraagt voor deze auto een maandelijkse premie van €336,29 en Klaverblad €213,53.

Het verzekeren van jonge beginnende bestuurders neemt een groter risico met zich mee in vergelijking met de oudere bestuurders. De verschillen in premie zijn echter onredelijk groot. Waarom zou een beginnende bestuurder van 23 jaar €800 aan autopremie per jaar betalen voor een WA autoverzekering, terwijl een beginnende bestuurder van 24 jaar op €300 per jaar zit? Bovenstaande berekeningen hebben aangetoond dat het loont om premies van autoverzekeringen te vergelijken. Opvallend is dat de duurste verzekeraars in deze berekening in de meeste gevallen juist voordelig naar voren komen.

Lees ook:Rijervaring in de auto van je ouders wordt beloond
Lees ook:Jonge automobilisten worden bij schade harder gestraft
Lees ook:Jongere betaalt ruim twee keer zo veel voor autoverzekering
Lees ook:Rijbewijs Duitse jongeren vanaf 17 jaar
Lees ook:Eentje kan toch wel?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>