Bio Girl bestrijdt Poison Chick in Food from the Hood

Op hoge hakken staat een scholier (14) in de modder. De boerin vraagt haar een boontje te plukken: ‘Ieuw! Echt niet, dat vind ik vies.’ Toch maakt ze later een superleuke animatieclip die deel uitmaakt van de campagne Food from the Hood. Op 11-11-11, de Dag van de Duurzaamheid, gaat de campagne van start.

Jongeren voeren via sociale media een week lang met zelfgemaakte animatieclips campagne voor duurzaam eten. Iedereen kan meedoen en de clips verspreiden, kijk hiervoor op www.foodfromthehood.nl/campagne.

Ingrediënten van Food from the Hood: jongeren tussen de 12 en 16 jaar gaan de biologische boer op om met eigen ogen te zien hoe voedsel bij hun in de buurt, op eerlijke en duurzame wijze wordt verbouwd. Na een smaaktest (‘Veel lekkerder’) en praktijk ervaring (‘Leuk, aardappels rooien! Dat doen we in Marokko ook’), verbeelden ze hun ideeën in een animatieclip ter promotie van duurzaam eten. De clips zijn gemaakt tijdens HOLY animatieworkshops op scholen door heel Nederland. Food from the Hood is een initiatief van HOLY Animatie en prikkelt jongeren op creatieve manier na te denken over de herkomst van hun eten. Hoe wordt eten geproduceerd? Welke weg heeft het afgelegd voordat het op je bord ligt? Hoe zit het met smaak, het milieu en de boeren?

Dat roept best wat vragen op. Zo zegt een van de leerlingen tijdens een rondleiding: ‘Duurzaam betekent zeker dat het duur is?’. ‘Nee’, weet een andere leerling: ‘Duurzaam is dat het van dichtbij komt’. En daar gaat het om bij het project ‘Food from the Hood’: niet alleen dat eten uit de buurt komt, maar ook dat het biologisch verbouwd en van het seizoen is. Al deze ervaringen zijn meegenomen in animatieclips die heel verrassend zijn en vaak ook vol humor zitten. Zo is er bijvoorbeeld een slak te zien die een groep mensen met bio- pompoenen rond de aarde trekt met als leuze: ‘langzaam kunnen we samen de wereld veranderen’. En in een andere clip strijdt een Poison Chick versus een Bio Girl. Door de lucht vliegend op oranje wortels, strijden twee sexy meiden voor een duurzamere wereld.

Vier scholen hebben meegedaan aan dit project; het ORS Lek en Linge, Caland College Amsterdam, Sint Joris College Eindhoven en Koningin Wilhelmina College in Culemborg. Alle leerlingen hebben animatieclips gemaakt en de beste daarvan zijn geselecteerd om mee te doen aan de sociale media campagne om duurzaam eten onder de aandacht te brengen. Het doel van deze campagne is de boodschap van de jongeren te verspreiden via sociale media onder zoveel mogelijk mensen. De klas die het beste campagne voert en het meeste aandacht voor hun animatieclips heeft weten te krijgen wordt ‘Food from the Hood – class of 2011’.

Lees ook:Eten weggooien? Dat doe je toch niet… Clips for GROW
Lees ook:Maak je eigen animatieclip!
Lees ook:Brabant start interactieve alcoholcampagne
Lees ook:Jongeren laten zien wat vrijheid is in animatieclips
Lees ook:Social media op mobiel; besteden we minimaal een uur aan

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>