Jongerenblog test nieuwste Tomb Raider Game

Stel je het volgende voor: je bent net afgestudeerd en hebt je aangesloten bij een expeditie die koers zet richting de vermeende overblijfselen van Yamatai, een Japanse eilandengroep waarover een huiveringwekkende legende de ronde doet. Je bent vol levenslust en op zoek naar avontuur, maar het schip lijdt schipbreuk in een hevige storm en spoelt aan op een eiland. Als je ontwaakt, bevindt je je op een strand, omringd door brokstukken en puin.

Dit is in het kort de inleiding van Tomb Raider, de nieuwste telg in de gelijknamige reeks. Het spel is een prequel en vertelt het verhaal van een jonge Lara Croft die, vers van de universiteit, in haar eerste echte avontuur belandt. Als speler maak je haar ontwikkeling van onervaren ontdekkingsreiziger tot geharde survivor mee.

Meer aan de hand
Tomb Raider zou Tomb Raider niet zijn als er geen diepere lagen in het verhaal rondom de schipbreuk zaten, en jawel, al snel blijkt dat Lara en de overige bemanning niet de enige aanwezigen op het eiland zijn. Ze probeert de rest van de crew te bereiken, maar wordt gevangengenomen. Dit is waar voor jou het spel begint. Terwijl je je een weg baant door een allerminst zonnig oord, kom je er al snel achter dat er ook in deze game weer puzzels opgelost dienen te worden. Door slim gebruik te maken van de omgeving en je acties goed te timen, kun je nieuwe plekken bereiken en je tocht voortzetten. De puzzels zijn geen echte hersenkrakers, maar meer dan eens heb ik het gebied tig keer opnieuw moeten doorzoeken om de oplossing te vinden. Om het je iets gemakkelijker te maken is er een Survival Instict-knop om bruikbare objecten op te laten lichten, zodat je altijd een stukje van de oplossing kunt bekijken; je hoeft alleen de losse eindjes nog aan elkaar te knopen.

Overleven
Natuurlijk dient er naast het puzzelen en platformen ook afgerekend te worden met menselijke tegenstanders. Tomb Raider werkt met een vernieuwd schietsysteem. De auto-aim heeft plaatsgemaakt voor een vrije besturing, dus je kunt je vizier nu vrij bewegen. Dit maakt de talloze vuurgevechten weliswaar iets moeilijker, maar geeft je wel veel meer vrijheid om zelf je doelwitten te kiezen en zo efficiënter te vechten. Dekking zoeken gaat nu ook vanzelf. Als Lara bij muren, kratten of andere dergelijke objecten staat, zal ze er vanzelf achter schuilen. Deze ingebouwde intelligentie maakt dat je je tijdens shootouts volledig kunt focussen op je tegenstander. Je zult overigens wel voortdurend in beweging moeten blijven om deze te slim af te zijn, want de vijand maakt net als jij uiterst slim gebruik van hun arsenaal en het terrein.

Schatzoekertje
Een belangrijk aspect van de Tomb Raider-spellen is altijd al het verzamelen van schatten geweest. Ook in dit deel liggen er weer een hoop verborgen rijkdommen op je te wachten. Sommige daarvan kom je onderweg tegen, maar om ze allemaal te vinden zul je tombes moeten bezoeken en van de reguliere route afwijken. Om dit allemaal iets eenvoudiger te maken liggen er verspreid over het landschap GPS-caches, waarmee je steeds meer informatie over de locatie van deze relikwieën vrijspeelt. Het zoeken naar schatten is optioneel en niet vereist voor het voltooien van het spel, maar is wel onderdeel van de complete ervaring.

Andere verzamelobjecten bevinden zich in de vorm van ervaringspunten in kleine kratjes, die doorgaans wel op makkelijk te bereiken plekken liggen. Deze skill points kun je gebruiken om je wapens en vaardigheden te upgraden. Zo kun je Lara een beter uithoudingsvermogen of speciale executiemoves aanleren, maar ook betere grepen en munitiehouders op je wapen installeren. Sommige van deze abilities zijn nodig om verder te komen in het spel, dus je doet er goed aan om de omgeving grondig af te speuren.

Eye Candy
Met de technologie van nu is op grafisch gebied een hoop mogelijk, en de ontwikkelaars hebben dan ook hun uiterste best gedaan om het onderste uit de kan van de engine te halen. Hoewel de archipel er troosteloos en luguber uitziet, is er overal wat te zien en zul je vaak je ogen uitkijken. De sloppenwijken van Yamatai, die tegen de rotsen zijn aangebouwd en in balans worden gehouden door primitieve constructies, de wind die over de verregende bergpaden raast en je soms bijna van je sokken blaast, de hevige wolkbreuken die het eiland teisteren en de plaatselijke fauna, bestaande uit herten, zwijnen, kippen en meer.

Conclusie
De nieuwe Tomb Raider is een overdonderende ervaring die je bij de keel grijpt en je voor een tijdsbestek van een goede 12 uur niet meer loslaat. Zonder teveel van de plot te verklappen kan ik stellen dat je je dankzij het uitstekende verhaaltempo geen moment zult vervelen. Hier en daar zijn in de vorm van basiskampen rustpunten ingebouwd, maar het grootste deel van de tijd zit Lara midden in de actie –en jij op het puntje van je stoel.

Deze game is verkrijgbaar voor. Klik op de titel voor meer informatie en/of bestel ‘m direct bij bol.com:
PlayStation 3: Tomb Raider (2013) – Benelux Edition
Xbox 360: Tomb Raider (2013) – Benelux Edition
PC: Tomb Raider (2013) – Benelux Edition

Tekst: Jort van Meeteren

Lees ook:Stuntelige spel graphics voor Two Worlds II Game Of The Year Edition
Lees ook:Gamers in de rij voor Call of Duty Modern Warfare 2
Lees ook:Gratis Nintendo game en Limited Editon 3DS Mario-thema
Lees ook:Kernbom in Second life
Lees ook:Dark Arisen: episch nieuwe uitgave van Dragon’s Dogma

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>