Deus Ex is terug; guns en upgrades scoren in een corrupte wereld vol mutanten

REVIEW DEUS EX: HUMAN REVOLUTION

Door: Jeroen de Vries

Deus Ex is een naam die de meeste gamers wel kennen. In 2000 is het voor de PC uitgebracht en het scoorde goed. Zo goed dat het zelfs de Game of the Year prijs kreeg. Later in 2002 werd de game nog voor de PS2 uitgebracht. Nu bijna 12 jaar later is er een nieuwe Deus Ex game uitgebracht, deze is beschikbaar voor de  PlayStation 3, Xbox en PC.

Een game moet een verhaal hebben
Deus ex speelt zich af in de nabije toekomst, je speelt in het jaar 2027 als Adam Jensen. Wat mij meteen opvalt is dat hij veel uiterlijke trekjes heeft van Solid Snake uit de Metal Gear Solid Serie. Hij komt over als een ietwat introverte actie-held, erg zeker en een uitstraling om de wereld te redden. De wereld is op dit moment in het jaar 2027 beland, Jensen heeft een soort van beveiligingsfunctie binnen Sarif Industries in Detroit. Sarif industries verzorgt Augmentaties, een soort aanpassingen op je lichaam waardoor je beter functioneert in de samenleving.

Just another day at work?
Je begint het spel door naar je werk te gaan, eigenlijk weet je stiekem al dat er van alles fout gaat, maar toch ben je  benieuwd wat er precies gaat gebeuren. Als je op je werk aankomt merk je dat er een gespannen sfeer hangt. Er is blijkbaar iets nieuws ontdekt, maar dat nieuws is nog niet helemaal onder controle. Je wordt geleidelijk (door met verschillende karakters te praten) op de hoogte gebracht van de verschillende gang van zaken binnen het bedrijf. Zo merk je dat er banden met de overheid zijn en dat er veel voor- en tegenstanders zijn van Augmentaties.

Al snel gaat alles, maar dan ook álles goed mis! Het bedrijf wordt overvallen door terroristen waarvan een aantal ook duidelijk gebruik maken van Augmentaties. Na een tijdje ben je zelf ook het bokje en ziet het na een verliezende vechtscene (tegenover een overgewaardeerde dude met augmentaties) eruit dat je laatste uren hebben geslagen. Wat volgt zijn een aantal warbeelden waar je duidelijk merkt dat er aan je gesleuteld wordt. Jensen is niet langer in staat om te leven zonder Augmentaties en dus is er besloten je lichaam vol met Augmentaties te plaatsen.. Hoe vet! Het verhaal komt een beetje over als Metal Gear Solid meets Half-Life.

Augmentaties
Augmentaties zijn zoals verteld aanpassingen/upgrades in je lichaam. Je kan hierdoor dingen doen die een normaal mensen niet of minder goed kan. Denk hierbij aan verder springen, onzichtbaar worden, beter schieten, hacken en bruikbare informatie achterhalen van personen.

De game
Verder met het spel. Je begeeft je in een wereld waar politiek veel onrust is. Tijdens het spel probeer je door middel van opdrachten te achterhalen wie Sarif industries binnen is gevallen en wat de reden hiervan was. Deze quests spelen zich af in verschillende steden, zo begin je je avontuur in Detroit, maar vertrek je al snel naar andere grote (en vooral mooi uitgewerkte steden), waar de ene stad een nog donkerder sfeer heeft dan de andere.

RPG elementen
Het spel is gebaseerd een op XP systeem wat dus ook een aantal RPG elementen meebrengt (het is ook ontwikkeld door Square Enix, de ontwikkelaar van de bekende Final Fantasy reeks). Door opdrachten te doen verdien je Experience Punten en geld. Met deze Experience punten en geld kan je vervolgens nieuwe augmentaties en mooi speelgoed (lees : verschillende guns, ammo en andere leuke speeltjes) kopen. Het mooie aan het spel is dat je hoofdopdrachten hebt en side opdrachten (die niet verplicht zijn) uit te voeren. Een sidequest kan je bijvoorbeeld goed helpen aan wat meer Experience points, geld, meer informatie of ze helpen bij het behalen van de hoofdopdrachten.

De opdrachten kan je vervolgens weer op meerdere manieren uitvoeren, zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen iedereen simpelweg om te leggen met je net aangeschafte automatische machine gun of kan je ervoor kiezen om een weg te nemen via het riool of de ventilatieschachten. Het spel beloont dit vervolgens ook weer, je krijgt bijvoorbeeld extra punten door niet gezien te worden en het niet omleggen van de halve stad levert je ook weer minder ruzie en hoofdpijn op.

Het verhaal zit goed in elkaar, je wordt goed betrokken in het spel, je komt veel te weten door veel interactie aan te gaan met je omgeving, zo kan je her en der e-mail lezen en liggen er geregeld kranten voor het oprapen. Voordat je naar een andere stad gaat, kom je meestal ook in aanraking met een hoofdpersoon uit het spel, wat weer resulteert in een boss-fight. De boss fights zijn goed uitgewerkt en zeker niet altijd makkelijk.

Al met al is Deus Ex een heerlijke game, soms ontbreekt het wat aan originaliteit en zijn de grafische kanten ietwat simpel her en der. Het is een goede game, maar kan denk ik niet het succes evenaren van zijn voorganger.