Jongeren gaan vaker op pad en geven meer geld uit

Jonge reizigers, tussen de 18 en 30 jaar, hebben zowel voor zakelijke reizen als vakanties andere gewoontes en verwachtingen dan oudere reizigers. Dit blijkt uit een wereldwijd ‘Future of Travel’-onderzoek van Expedia.com en Egencia. De studie werd uitgevoerd in vijf continenten, onder ruim 8.500 werkende mensen in 24 verschillende landen, waaronder Nederland. Het onderzoek heeft als doel te achterhalen welke keuzes verschillende generaties maken als het gaat om reizen. Voornaamste focus ligt op de jonge generaties. Hun keuzes beïnvloeden immers het reislandschap van de toekomst.

Het gebruik van mobiele technologie blijkt een belangrijke factor te zijn wanneer we over de toekomst van reizen praten. Zeker 32 procent van de mensen onder de 30 jaar laat weten dat ze voor het boeken van zakenreizen een smartphone gebruiken en 20 procent van hen gebruikt daarvoor een tablet. In de categorie de 30- tot 45-jarigen en ouder is dat respectievelijk 12 en 9 procent. Daarnaast kan worden geconcludeerd dat 18- tot 30-jarigen hun mobiele apparaten zullen gebruiken om hun reiservaringen te verbeteren.

Reizigers tussen de 18 en 30 jaar (jongeren) gaan iets vaker op zakenreis dan andere leeftijdsgroepen. Wereldwijd gaan jongeren 4,7 keer per jaar op zakenreis. Reizigers in de leeftijdsgroep 30-45 jaar gaan 3,6 keer per jaar en mensen die ouder zijn dan 45 gaan 4,2 keer jaar op reis voor zaken. Daarnaast gaan jongeren ook vaker op vakantie. Ze maken gemiddeld 4,2 trips per jaar. Mensen die tussen de 31 en 45 jaar zijn gaan er 2,9 keer per jaar tussenuit en in de leeftijdscategorie 46 tot 65 gaat men 3,2 keer per jaar een paar dagen weg.

Mobiele apparaten spelen een belangrijke rol voor zakelijke reizigers over de hele wereld. In vergelijking met andere leeftijdsgroepen zijn deze voor jongeren het meest belangrijk. Vijfenzeventig procent van alle reizigers wereldwijd gebruikt zijn smartphone of tablet zowel persoonlijk als zakelijk wanneer ze op reis zijn.

Jongeren combineren vaker een zakenreis met een vakantie. Tweeënzestig procent van de 18- tot 30-jarigen verlengt hun zakenreis door er een vakantie aan vast te plakken. Ongeveer de helft van de 31-45 jarigen (51 procent) en 37 procent van de groep van 46 jaar en ouder, geeft dit aan. Jonge Europeanen doen dit minder (44 procent) in vergelijking met Aziaten (69 procent) en Amerikanen en Canadezen (70 procent).

Bij het boeken van een hotel is de locatie met 53 procent het meest belangrijk voor zakelijke reizigers. De prijs van de hotelkamer (44 procent) en de reistijd naar de stad in kwestie (42 procent) zijn daarna de meest belangrijke factoren. De prijs van het vliegticket is als vierde geplaatst met 36 procent. Wi-Fi aan boord heeft niet zo’n hoge prioriteit voor zakelijke reizigers. Het belang van Wi-Fi in de lucht neemt af naarmate de reiziger ouder is. Voor vakantiegangers is de hotelkamerprijs het belangrijkste element met 63 procent. De locatie van het hotel en het vliegticket kwamen op plaats twee en drie met 50 procent. Wi-Fi aan boord is minder belangrijk voor vakantiegangers dan voor zakelijke reizigers in alle leeftijdsgroepen en regio’s.

Online reviews
Jongeren zijn meer geneigd om hun ongenoegen online te uiten. Ze zetten sneller een negatieve review online als het gaat om hun ervaring met hotels, restaurants, vluchten, openbaar vervoer, taxi’s en huurauto’s. Negatieve reviews komen nog steeds niet veel voor, maar liefst 67 procent van de reizigers wereldwijd heeft er nog nooit een geschreven. Reviews worden over het algemeen als zeer belangrijk beschouwd voor zowel zakelijke reizen als vakanties. Met name jongeren vinden reviews belangrijk. Acht van de tien van de 18-30 jarigen wereldwijd vinden het ‘zeer belangrijk’ (77 procent) of ‘enigszins belangrijk’ (82 procent).

Een meerderheid van de respondenten (77 procent) heeft de neiging persoonlijke informatie (denk hierbij aan een e-mailadres, telefoonnummer, credit card gegevens, paspoortnummer) online op te slaan om het boekingsproces te stroomlijnen. Dit doen ze door bijvoorbeeld een account aan te maken. Een derde (33 procent) heeft nog steeds de voorkeur om geen gegevens online op te slaan. Ook hier zijn jongeren meer geneigd informatie online op te slaan en hebben er minder bezwaar tegen dan oudere collega’s.

Lees ook:Reiservaringen maken veel indruk bij eerste date
Lees ook:Werkantie: werken op vakantie, vrije tijd tijdens werktrip
Lees ook:NL’ers houden van onbekende locaties en spontane vakanties
Lees ook:Jongeren vaker slachtoffer van criminaliteit dan ouderen
Lees ook:Hostel Card: met korting backpacken door Europa

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>