Recensie Geen van ons keek om – Tahmina Akefi

‘Voor jou; een album met misschien alle foto’s doe ooit van ons gemaakt zijn. Een deel ervan heb ik leeg gelaten. Vul jij die in met nieuwe foto’s? Later wanneer we elkaar weer zien – en dat gaat snel gebeuren – vertel ik je waarom.
Tot heel snel,
Setara.

De lege bladzijdes werden ook gevuld, maar niet met foto’s. ‘

In ‘Geen van ons keek om ‘ maken we kennis met hoofdpersoon Tiba en haar beste vriendin en tevens buurmeisje Setara uit Kaboel. Al zolang ze weten trekken de meiden met elkaar op. Ze ontmoeten elkaar regelmatig bij de muur die hun huizen scheidt waarna ze de gezelligheid opzoeken onder de grote druivenstruik alwaar ze elkaar op de hoogte houden van de ontwikkelingen om hen heen en de meisjesnamen die door jongens in de grote boom in hun straat gekerfd worden in het bijzonder.

De families van beide meiden – ondanks de verschillen – kunnen goed met elkaar overweg en het leven staat er goed voor. Maar de orde en rust die het leven van Tiba en Setara kenmerkt slaat in korte tijd om wanneer de Moedjahedien optrekken en hun stad in een oorlogsgebied verandert. Een spannende tijd breekt aan. Het zijn momenten vol verwarring, angst en verdriet met als hoofddoel: overleven.

Meer nog dan een overleef-de-oorlog-verhaal vertelt deze autobiografische roman het verhaal over de vriendschap tussen Tiba en Setara die behoorlijk op de proef wordt gesteld. Hopend op een happy end blijft de lezer de bladzijdes omslaan tot de waarheid wordt onthuld. Het boek leest gemakkelijk weg en is hierdoor en qua thema te vergelijken met de boeken van Khaled Hosseini.

Recensie: Irene Koster