MKB’ers hebben minder fatsoen dan ZZP’ers

Foto: Privébezit

Foto: Privébezit

De grootste ergernis bij ZZP’ers – in het contact met hun klanten en potentiële klanten – is het feit dat (potentiële) opdrachtgevers niet of nooit reageren op een werkvoorstel of offerte. Vooral MKB-organisaties blinken uit in non-communicatie. Dat bleek uit een online enquête onder een a-selecte groep van 234 leden van ZZP Netwerk Nederland.

Maar liefst 72% van de respondenten ‘ergert zich groen en geel’ aan het onfatsoen van partijen aan wie – op verzoek – een offerte is toegezonden. Natuurlijk heeft een offerte een beperkte houdbaarheidsdatum. “De meeste ZZP’ers geven dit helder aan in de offerte maar zelfs op of na deze datum, hoort men vaak helemaal niets,” zegt Jerry Helmers, voorzitter van ZZP Netwerk Nederland.

Ook het nabellen blijkt vaak een ‘crime’. Waar in eerste instantie het ‘contact’ goed was (iedereen is bereikbaar), zo geeft bij het nabellen om uit te zoeken of een offerte wordt omgezet in een order, niemand thuis.

Het feit dat ZZP’ers deze ergernis op nummer 1 plaatsten, is opvallend. Want, op nummer 2 van het ergernissenlijstje staat dat rekeningen niet op tijd worden betaald. Op 3 staat dat gedurende het traject werkzaamheden vaak inhoudelijk veranderen.

Overigens maken MKB-bedrijven zich vaker schuldig dan ZZP’ers aan ‘het niet terugbellen of niet reageren op gemaakte offertes’. “Dat is niet zo onlogisch,” stelt Jerry Helmers. “Binnen MKB-bedrijven moeten vaak meerdere mensen een besluit nemen over de vraag of een offerte wel of niet wordt aangenomen. Een ZZP’er is in z’n eentje; die is dus makkelijker bereikbaar en dus kan de vraag direct worden gesteld. Maar het feit dat het bedrijfsleven nauwelijks fatsoen heeft om ‘normaal te communiceren’ over de stand van zaken met betrekking tot een uitgebrachte offerte, is natuurlijk verontrustend.”

Top 5 ergernissen ZZP’ers ten aanzien van klanten. Men kon slechts één ergernis uit het lijstje aanvinken).
1. Geen reactie op een offerte – 72%
2. Te late betaling van facturen – 11%
3. Verandering inhoudelijke werkzaamheden – 9%
4. Afzeggen van een offerte zonder reden – 5%
5. Klant vraagt offerte maar weet eigenlijk niet wat hij wil – 3%

Lees ook:Vodafone klanten bellen gratis van 2 tot en met 5 mei
Lees ook:Wie heeft de meest sexy buik?
Lees ook:Website tegen irritante, misleidende Jamba-reclames
Lees ook:Run op last-minute vakanties na blamage oranje
Lees ook:Diesel hipste merk

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>