Studenten willen effectiever studeren tegen langstudeerboete

Mogelijk onder druk van de langstudeerboete, die meer dan 50% van de studenten denkt te krijgen, wil 84,3% van de studenten effectiever studeren. Dit blijkt uit onderzoek van eFaqt. Tegelijkertijd blijkt dat ‘studievaardigheden’ de grote afwezige is in de Nederlandse curriculi. ‘Beter studeren’ zien studenten (65%) als hun actie om de langstudeerboete te voorkomen, maar de vraag is of ze weten hoe ze dat moeten aanpakken. eFaqt onderzocht dit om na te gaan hoe het studenten het beste kan helpen om komend jaar hun studiepunten te halen.

Op de vraag ‘Wat ga je zelf doen om de langstudeerboete te voorkomen?’ antwoordt 65% aan studenten dat ze ‘Beter gaan leren’. Toch blijken ze “basic” studievaardigheden niet te kennen. Zo geeft bijvoorbeeld 46% procent aan stof slechts een keer te herhalen terwijl volgens de vergeetcurve van Ebbinghaus het algemeen bekend dat dat niet voldoende is om iets echt te onthouden. 84,3% van de studenten geeft desgevraagd aan interesse te hebben in ‘Effectiever studeren’. Het is onduidelijk wie de verantwoordelijkheid neemt om studenten deze vaardigheden bij te brengen. Van de meeste school- en studiecurriculi maakt ‘leren studeren’ geen onderdeel uit

Effectief studeren betekent dat je ervoor zorgt dat er zoveel mogelijk informatie je hersenen inkomt en zo min mogelijk weer weglekt. Op beide punten valt bijzonder veel winst te behalen voor bijna alle studenten. Om zoveel mogelijk op te kunnen nemen, is het van belang dat studenten actief nadenken over connecties tussen wat ze al weten en wat ze aan het leren zijn. Dan worden verbanden gesmeed en hoe meer verbanden des beter zit de stof verankerd in het brein. Vervolgens voorkom je weglekken van informatie door stof te herhalen. Het ideale herhaalschema is ‘na een uur, na een dag, na een week, na een maand en na zes maanden’. Bijna niemand herhaalt precies op tijd waardoor veel kennis onnodig verloren gaat en studenten opnieuw uren moeten besteden aan leren.

Studenten leren studeren en ze de juiste tools geven kost bijna niks maar levert de staatskas bijzonder veel op. Stel dat alle studenten door focus op studievaardigheden drie maanden sneller studeren, dan levert dat op jaarbasis zo’n 500 miljoen op wat ruim meer is dan het begrotingsgat dat de langstudeerboete achter laat.

Lees ook:Studenten zien af van studie door leenstelsel
Lees ook:Alternatieven om langstudeerboete te vervangen
Lees ook:Langstudeerboete: van rechter mag het, studenten willen niet
Lees ook:Studeren in Nederland populair onder buitenlandse studenten
Lees ook:Wereldwijd studeren met Nederlandse studiefinanciering

1 Reacties // Reageer

One thought on “Studenten willen effectiever studeren tegen langstudeerboete

  1. Bus

    Logisch dat studenten nu efficiënter willen gaan studeren. Heeft het plan toch de juiste werking.

      /   Reply  / 

Laat een reactie achter bij Bus Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>