Staat er maar één soort pindakaas in de schappen, dan hebben we weinig te kiezen en voelen we ons daar ontevreden over. Maar alleen omdat we weten dat in een andere supermarkt meer soorten staan. Juist de vele keuzemogelijkheden maken jongeren depressief en neerslachtig, blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Wanneer je niets te kiezen hebt, is het wel duidelijk welk product je neemt. Maar wanneer er zoveel producten zijn die je wilt moet je een keuze maken en raakt je innerlijke gedachtegang in de war. Het ene product nemen betekent namelijk dat je het andere product moet laten staan. We geven iets op en tegelijkertijd vragen we ons af of we uiteindelijk wel de juiste keuze hebben gemaakt.
Die innerlijke tweestrijd maakt dat jongeren zich depressief voelen, terwijl ze in principe meer vrijheid hebben.
Bron: GVA
Lees ook:Vettaks van de baan
Lees ook:Kiezen is een kwaal
Lees ook:Alarmknop op netwerksites
Lees ook:Kiezen kun je leren
Lees ook:Jongeren: donor zelf voorrang op orgaan
Pingback: Kiezen kun je leren | Jongeren