Niet thuis in eigen land

Iedereen in dit land wil gerespecteerd en geaccepteerd worden. Normaalste zaak van de wereld als je deel uitmaakt van de samenleving. Maar met de Turks-Nederlandse jongeren gaat het niet goed. Volgens tien Turks-Nederlandse onderzoekers en pedagogen blijft deze groep achter vergeleken bij de rest van het land, zo schrijft de Volkskrant.

Als jongere heb je het niet gemakkelijk. Druk, druk, druk. Je hebt school, vrienden, misschien een (geheime) liefde en bent ondertussen nog druk bezig uit te vinden wie je zelf eigenlijk bent en wat je wil met je leven. Een dagtaak. Je wil niet uitgesloten worden van bepaalde dingen, het gevoel dat je erbij hoort is zo belangrijk.

Maar de Nederlandse samenleving, daar past blijkbaar niet iedereen even gemakkelijk in. Onder de Turks-Nederlandse jongeren schijnt een steeds groter wordende groep zich steeds verder af te keren van de samenleving. De islam neemt een steeds belangrijkere plaats is, er ontstaan psychische problemen en uiteindelijk een isolement waarbij de Nederlandse samenleving de rug toe wordt gekeerd.

Volgens de onderzoekers voelen de jongeren zich geen volwaardige burgers, maar ‘tweederangs burgers’. Een gevoel dat wanneer het er eenmaal is, nooit meer weggaat. Volgens de onderzoekers zouden overheid en het bedrijfsleven zich meer moeten richten op deze jongeren. In de hoop dat de problemen erkend en opgelost kunnen worden. Voor de samenleving.

Bron: NOS.nl
Foto: By Brian Boulos, from Everystockphoto

Lees ook:Blowende jongeren zijn vaker probleemjongeren
Lees ook:Jeugd piekert over veiligheid en jongerenvoorzieningen
Lees ook:Lucht online je hart, het helpt!
Lees ook:Rokende jeugd blowt sneller
Lees ook:Jongeren trekken eerder aan de psychische bel

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>