Formule voor de leukste foto’s op Facebook

Wil jij dat je foto’s op Facebook door zoveel mogelijk mensen leuk worden gevonden? Probeer dan eens een landschapsfoto te uploaden in plaats van een portretfoto. Volgens een onderzoek van Nikon COOLPIX en de Universiteit van Californië in Berkeley zijn foto’s van mooie landschappen, schattige of grappige huisdieren en lekker eten het populairst op Facebook. Zo blijkt uit het aantal ‘Likes’.

Bij het onderzoek werd aan 500 mensen uit heel Europa gevraagd 35 foto’s van uiteenlopende kwaliteit over verschillende onderwerpen te beoordelen. Portretten en groepsfoto’s gemaakt tijdens evenementen kregen van Facebook-bezoekers de minste ‘Vind ik leuks’. Op basis van hun bevindingen bedachten de onderzoekers een formule waarmee Facebook-gebruikers kunnen bepalen welke foto’s ze moeten maken en posten om hun vrienden tot positieve reacties te verleiden.

L + D + (T + H + V)
OB (optimale belichting) – O (onscherpte)

Facebook-fotografen doen er goed aan om een landschap (L) of een dier (D) op de foto te zetten. Even belangrijk is een inspirerend thema (T) – bijvoorbeeld een zonsondergang – en een onderwerp met een humoristische (H) of een vertederende (V) insteek. Daarnaast is het van groot belang dat het licht zo natuurlijk mogelijk op de gevoelige plaat wordt vastgelegd, dat wil zeggen, met een optimale belichting (OB) en zo min mogelijk onscherpte (O).

Techniek speelt bij Facebook-foto’s dus ook een belangrijke rol: onscherpe foto’s of foto’s met een lage resolutie scoren over het algemeen minder goed en een goed belichte foto doet het altijd beter dan een vage of overbelichte foto. Ondanks talloze mogelijkheden op het gebied van creatieve filters blijken deze weinig tot geen invloed te hebben op het aantal ‘Likes’.

“Emotie en kwaliteit daar komt het op aan, zo blijkt uit ons onderzoek,” aldus Dr. Paul Piff, leider van het onderzoeksteam. “We hebben onze deelnemers gevraagd aan te geven welke foto’s van hen op Facebook het oordeel ‘leuk’ kregen en wat zij van elke foto vonden. Foto’s die de kijker inspireren, blijken het grootste aantal ‘Likes’ op te leveren. Om die reden krijgen foto’s van landschappen de voorkeur boven portretfoto’s. Deze maken mensen wel blij, maar inspireren blijkbaar niet genoeg. Daarnaast kan de gebrekkige kwaliteit van foto’s de beleving in de weg staan. De aanwezigheid van rode ogen, slecht belichte onderwerpen of onscherpe gezichten verkleint de kans dat mensen warmlopen voor een foto aanzienlijk.”

Om erachter te komen waarom foto’s op Facebook in de smaak vallen, werd aan 500 respondenten uit heel Europa gevraagd 35 willekeurig gerangschikte foto’s te bekijken uit vijf categorieën die veelvoorkomend zijn bij Facebook-foto’s. Dit waren foto’s van mensen, landschappen, belangrijke gebeurtenissen als bruiloften en verjaardagen, dieren en eten. Ook liepen de foto’s uiteen in kwaliteit.

De respondenten werd gevraagd net te doen alsof ze de foto’s bekeken in hun Facebook newsfeed en alsof deze was geüpload door een vriend of kennis. Vervolgens werd hen gevraagd aan te geven of ze de foto leuk genoeg vonden voor een ‘Vind ik leuk’ en te beschrijven wat ze van de foto vonden.

Lees ook:Foto’s van jou en je Facebook-vrienden in één boek
Lees ook:Social media niet populair voor liefdesperikelen
Lees ook:Natalee Holloway gevonden?
Lees ook:Facebook wil af van leeftijdsgrens
Lees ook:Schaatsers op twitter; selfielympics

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>