Schuldgevoelens, twijfel en wanhoop

-RECENSIE ‘BRAVE NIEUWE WERELD’ VAN DAAN REMMERTS DE VRIES-

‘Ik heb wel eens gedacht dat het niet slecht was om te worden opgevoed door mensen die zich moeilijk tot elkaar verhouden – omdat zo’n opvoeding op een vanzelfsprekende manier zorgt voor wat barsten in je wereldbeeld… Blijkbaar zijn er scheuren, ergens tussen al die onbevattelijke regels en praktische bepalingen, en door die scheuren kan het licht naar binnen komen. Het licht waarin iets groeit… De zonnestralen van de twijfel…’ Aan het woord is Kas van Wallenstege: individu.

De tekst op de omslag van ‘Brave nieuwe wereld’ van Daan Remmerts de Vries roept direct een reeks aan vragen op. Dit fragment is ook direct kenmerkend voor de hele toon van het boek. Auteur Remmerts laat de lezer telkens vol vragen achter tijdens het lezen. Bladzij na bladzij groeit de drang om de kern van de gebeurde feiten te achterhalen.

Kas van Wallenstege neemt je mee naar zijn wereld waar na een bizarre gebeurtenis –de plotselinge dood van een klasgenoot- niets meer zo zeker is als het leek. In filosofische monologen brengt Kas de lezer bij hoe hij in de situatie staat, wat er in hem omgaat en wat het met hem doet wanneer hij zelfs verdacht wordt in de politiezaak.

Het dorp waarin Kas woont wordt behoorlijk opgeschrikt door het vermoedelijke misdrijf en Kas zelf is hierop geen uitzondering. Wat heeft er zich daadwerkelijk afgespeeld die avond? Het is een vraag die het hele dorp dagelijks met zich meezeult en al na aanzienlijk korte tijd zijn er mogelijke verdachten aangewezen. De sfeer in het dorp wordt in de gedachten van Kas steeds grilliger. Dat bereikt zijn toppunt wanneer er een YouTube filmpje verschijnt waarin Kas zichzelf nauwelijks herkent en hij vervolgens zelf verdacht wordt van het misdrijf. Blijkbaar zit er een kant zichzelf die hij niet kent en ook niet kan herinneren. Kas raakt in een compleet isolement waarbij schuldgevoelens, twijfels en wanhoop elkaar afwisselen.

‘Brave nieuwe wereld’ is in het begin even doorbijten. Je moet de hoofdpersoon echt leren kennen, je verdiepen in zijn gedachten. Na een aantal pagina’s gaat dat vanzelf en ga je in zijn gedachtestroom mee. Ietwat teleurstellend vond ik het einde van het boek waar de leidraad van het hele verhaal, datgene waar je nieuwsgierigheid al die tijd naar uit ging –de dood van de klasgenoot-  in zeer weinig woorden afgeraffeld werd. Wellicht was de ontwikkeling die Kas doormaakte en de waarschuwing dat in de huidige tijd internet niet alleen een gemak is maar soms ook een kwelling, van groter belang.