Actie en avontuur in Disney’s The Lone Ranger

thelonerangerWaarschuwing: deze recensie bevat mogelijk spoilers.

Johnny Depp neemt in Disney’s The Lone Ranger de rol op van Tonto, een grappige en suffe indiaan die samen met zijn metgezel John Reid (The Lone Ranger), gespeeld door Armie Hammer, bandieten achterna gaat.

De film begint in het jaar 1930 met Will, een jongetje die zich verkleed heeft als de Lone Ranger en rondstruint over een kermis. Het jongetje gaat de Wild West Tent binnen en ziet daar buffels, standbeelden van cowboys en een standbeeld van een oude indiaan. De jongen loopt er naar toe en hij kom erachter dat de indiaan leeft. De indiaan stelt zich voor als Tonto. Will, die fan is van de Lone Ranger, herkent de naam en vraagt zich af waarom Tonto werkt op een kermis als standbeeld. De oude indiaan begint dan het verhaal te vertellen over de Lone Ranger.

De film speelt zich dan af in Texas in het jaar 1869. In een trein richting Texas zit Tonto vastgebonden naast de bandiet Butch Cavendish (gespeeld door William Fichtner, o.a. bekend van Prison Break). Ook advocaat John Reid zit in diezelfde trein. Na een overval op de trein om Butch van de trein af te halen, belanden Reid en Tonto bij elkaar. Ze zijn samen vastgebonden door Butch maar weten uiteindelijk van de trein af te komen en hun wegen scheiden van elkaar. Op het treinstation wacht een groep Texas Rangers op Butch. Eén van die Texas Rangers is Dan Reid, de broer van John. Dan Reid en de overige Texas Rangers worden later vermoord door Butch en ook John wordt neergeschoten. Hij blijft echter in leven en wordt gevonden door niemand anders dan Tonto.

John is uit op wraak en Tonto merkt op dat hij een masker moet dragen, omdat ze denken dat John dood is. De Lone Ranger is vanaf dit moment geboren. Samen met Tonto gaan ze achter Butch en zijn groep aan. De bandieten, vermomd als Comanche indianen, blijken plunderingen hebben gedaan bij blanke inwoners van Texas. Zo proberen ze de schuld te geven aan de Comanche indianen, waardoor het verdrag tussen de Comanche en de blanken geschonden lijkt te worden. Hierdoor ontstaat er een oorlog tussen beide groepen.

Samen met de eigenaardige Red Harrington (gespeeld door Helena Bonham Carter, o.a. bekend van Harry Potter) vinden ze Butch. Al gauw komen ze erachter dat Butch samenwerkt met een veel machtigere en rijkere man die de opdrachten geeft voor de plunderingen.

The Lone Ranger is goed gedoseerd met een flinke portie actie en humor. De film heeft een goed verhaal met veel historische elementen erin. De acteurs zetten hun rol heel overtuigend neer en de muziek die gebruikt wordt in de film geeft je een euforisch gevoel. Net alsof jijzelf in de film zit en de held uithangt. The Lone Ranger is een leuke avonturenfilm met veel spannende en grappige momenten, gecombineerd met heel wat fantasie.

The Lone Ranger is vanaf 8 augustus te zien in de bioscoop.

Tekst: Danny Nomden