De uitstraling van sigarettenpakjes heeft een behoorlijke invloed op jongeren, zo blijkt. Al eerder werd er met de buitenkant van de pakjes geëxperimenteerd door er afwerende teksten op te drukken. Maar ook de kleur en plaatjes die erop staan zijn van belang.
Onderzoek aan de Universiteit van Antwerpen toonde aan dat jongeren die niet regelmatig roken saaie pakjes sigaretten het liefst laten liggen. Als ieder pakje gewoon wit is en het merk er slechts in neutrale letters op staat geeft dat jongeren toch het gevoel dat er iets niet helemaal klopt.
Witte pakjes, zonder plaatjes of logo. Ja, het zal even wennen zijn inderdaad. De waarschuwingen blijven erop staan en dus zijn deze extra goed zichtbaar op de ‘lege’ pakjes. De jongeren hoeven ze zo blijkbaar niet. Het geeft namelijk een onbetrouwbaar en goedkoop gevoel. Hierdoor lijken de sigaretten ook minder goed te zijn dan die uit de oorspronkelijke pakjes.
Saaie sigarettenpakjes. Zou dit dan de oplossing zijn om de jeugd van de sigaretten af te houden?
Bron: Ziekenhuis.nl
Lees ook:Ronde sigaret ouderwets?
Lees ook:Kerst is vooral voor jongeren leuk
Lees ook:Proppers scoren toekomst voor jongeren
Lees ook:Gratis sigaretten voor jongeren
Lees ook:Jongeren op social media verslavingsgevoelig