Helft Nederlandse jeugd is Facebook-vrienden met ouders

Foto: Privébezit

Nederlandse jongeren delen veel en vaak op social media. Met hun vrienden, met hun klasgenoten en… ook met hun ouders. Meer dan de helft van de Nederlandse jeugd (51%) is Facebook-vrienden met zijn ouders en vindt het kennelijk prima dat zijn vader of moeder meekijkt in zijn online leven. En dat terwijl een kwart van de jongeren (23%) wel eens iets over verliefdheid of seks deelt. Jongens hebben een voorkeur voor berichten over het nieuws, meiden over school. Dat blijkt uit onderzoek naar het social media gedrag van Nederlanders tussen de 15 en 25 jaar in opdracht van Vodafone, dat gister de campagne Delen als een Baas (#delenalseenbaas) heeft gelanceerd.

De Nederlandse jeugd, die volgens het onderzoek gemiddeld 247 Facebook vrienden, 187 Hyves vrienden en 72 volgers heeft op Twitter, deelt het meest op de bank, gevolgd door het bed, 4,5% post het liefst op de wc. De avond is het favoriete dagdeel om online te delen. Wat verder opvalt, is dat jongeren zelf het liefst over de onderwerpen school en uitgaan delen terwijl men van anderen het liefst berichten over nieuws en blunders leest. Ook alcohol heeft invloed op het deelgedrag van jongeren: een kwart van de jongens, tegenover 15% van de meisjes, geeft aan dat ze met alcohol op meer berichten, foto’s en filmpjes delen op social media dan zonder een glaasje.

Delen als een Baas: met meer MB’s nog meer online delen
Om jongeren in staat te stellen naar hartenlust te kunnen delen, start Vodafone vandaag de campagne Delen als een Baas (#delenalseenbaas). ‘We merken dat jongeren steeds meer delen’, aldus Bart Hofker, directeur Consumentenmarkt bij Vodafone Nederland. “Ze delen wat ze doen, wat ze zien, wat ze eten. Altijd en overal. Met onze campagne Delen als een Baas vieren we de creativiteit en het deelgedrag van jongeren. Simpele posts belonen we met buitengewone aandacht. De beste tweet wordt bijvoorbeeld via een ballon de ruimte ingestuurd. En om echt te kunnen delen als een baas, krijgen jongeren met het nieuwe prepaid+ tarief meer MB’s tot hun beschikking.”

Lees ook:Jongeren doen het op de bank, in het ov en op de wc…
Lees ook:Social media niet populair voor liefdesperikelen
Lees ook:Tieners aan hun lot overgelaten op digitale snelweg
Lees ook:Online crap via social media scoort beter dan tv kijken
Lees ook:Twitterbericht Kakhiel heeft ruimte bereikt

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>