Nederlandse jongeren vrijgevig

Foto: Privébezit

Nederlandse jongeren zijn behoorlijk vrijgevig. Zo doneert 83 procent van de jongeren minimaal één keer per jaar aan een goed doel.

Frappant is dat bijna vijf op de tien jongeren denkt dat de helft of minder van het bedrag dat ze doneren aan een goed doel ook daadwerkelijk besteed wordt aan het goede doel. De rest van hun donatie zou worden besteed aan overhead. Een grote misvatting, omdat het overhead-percentage in werkelijkheid op gemiddeld vijftien procent ligt. Dat blijkt uit een onderzoek van PwC.

PwC heeft onderzoeksbureau Kien gevraagd een onderzoek uit te voeren onder meer dan 1000 jongeren tussen 16 en 30 jaar naar hun geefgedrag en achterliggende motivaties. Uit het onderzoek blijkt dat jongeren behoorlijk vrijgevig zijn. Zo zegt 83 procent minimaal één keer per jaar aan een goed doel te doneren. De hoogte van de donaties varieert van enkele Euro’s per jaar tot maximaal een tientje per maand. Een kwart van de jongeren doneert meer dan een tientje per maand.

Grote favoriet is het doneren aan een goed doel uit de categorie ‘Gezondheid’. Denk daarbij aan goede doelen als de Hartstichting, Nierstichting of KwF Kankerbestrijding. Gevolgd door ‘Internationale hulp’, ‘Natuur en Milieu’ en Welzijn en Cultuur’. Daarbij geeft de grote meerderheid het liefst op de ouderwetse manier: contant bij een collecte of eenmalig via een overschrijving. Nieuwe manieren als doneren via sms kunnen op weinig enthousiasme rekenen.

Het onderzoek laat zien dat jongeren het idee hebben dat een groot deel van hun donatie niet terecht komt bij het uiteindelijke goede doel, maar besteed wordt aan overhead. Volgens bijna 5 op de 10 ligt dit percentage op of onder de 50 procent. Hier ligt voor de Nederlandse charitatieve sector een grote communicatieve uitdaging. Zeker als we ons realiseren dat het werkelijke percentage wat niet aan het doel besteed wordt gemiddeld op slechts vijftien procent ligt.

Communicatie is sowieso een heikel punt in de relatie tussen goed doel en jongere. Zo geeft acht op de tien jongeren aan af te knappen op goede doelen die te opdringerig zijn in hun communicatie. Zo’n zeventig procent vindt het belangrijk na een donatie niet meer benaderd te worden door het goede doel. En nog eens zestig procent vindt dat goede doelen te weinig communiceren over niet behaalde doelstellingen.

Voor jongeren zijn er een aantal elementen belangrijk wanneer ze overwegen om geld te geven. De belangrijkste daarbij zijn “weten wat er met het geld gebeurt” (89%) en “dat er iemand mee wordt geholpen die het minder heeft dan zijzelf (86%). Gevolgd door het niet voor langere tijd aan het goede doel vastzitten (70%) en na de donatie niet worden lastiggevallen door het goede doel (68%). Frappant is dat zo’n 60 procent van de respondenten aangeeft dat “doneren een goed gevoel moet geven”. Een aantal goede doelen speelt heel bewust in op dit goede gevoel. Denk bijvoorbeeld aan de acties van Warchild en Dance4life, waarin de lifestyle van jongeren een belangrijke rol speelt.

Wat verbazing wekt bij de branche is dat veel jongeren aangeven de betrokkenheid van een bekende Nederlander niet belangrijk te vinden (61%). Veel organisaties hebben goede ervaringen met de inzet van bekende Nederlanders. Wel kunnen zij zich voorstellen dat er een bepaalde moeheid ontstaat. Los van het feit dat de huidige generatie jongeren op zoek is naar authenticiteit en echt commitment vanuit de BN-er. Volgens goede doelen moet authenticiteit altijd het vertrekpunt zijn in een samenwerking met een bekende Nederlander.

Lees ook:Justin Bieber Believe Charity Drive voor KiKa
Lees ook:Merendeel jeugd heeft geen geld over voor Haïti
Lees ook:Twaalf uur lang live fundraisen met jongeren uit Zuid-Afrika
Lees ook:Unieke Pinkpop All Stars op Ebay
Lees ook:Jongeren gaan nauwelijks naar de bioscoop!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>